MAXIM KUZLIN stracił pracę na pół etatu jako fotograf projektowy mniej więcej na początku pandemii Covid-19. Pochodzący z Rosji, a obecnie mieszkający w Paryżu, 28-latek z wolnym czasem natknął się na świat tworzenia efektów rzeczywistości rozszerzonej (AR) dla mediów społecznościowych. Ironiczny humor Maxima i zrozumienie niezwykle internetowej kultury TikTok doprowadziły do powstania wirusowego filtra za filtrem.
Jego pomysł na domyślną twarz w Robloxie znalazł się w ponad ćwierć miliona filmów. Jest tam yassified minion i baddie Kirby jako chwalebne, pełne ciała nakładki. Przez gorącą minutę cały mój FYP był „Krissed” przez jeden z filtrów Maxima. Ale to zrzędliwy, zielony ogr ubrany w obcisły lateks pomógł mu naprawdę przebić się do głównego nurtu. Will Smith, Joe Jonas i Departament Transportu Utah włączyli się do zabawy z jego „Shrekiem na niebie”.
Zaciekawiony ludźmi, którzy przesyłają filtry do TikTok, skontaktowałem się z Maximem i kilkoma innymi projektantami efektów AR. Rozmawialiśmy o ich kreacjach zakrzywiających rzeczywistość i umiejętnościach niezbędnych do ich stworzenia. Ten artykuł skupia się na oprogramowaniu TikTok do tworzenia filtrów, zwanym Effect House, ale Meta i Snapchat również mają opcje tworzenia niestandardowych nakładek.
Jak zrobić swój pierwszy efekt AR?
Choć najbardziej wpływowi twórcy mają wykształcenie projektowe, nawet przeciętna osoba z podstawowymi umiejętnościami w zakresie Photoshopa (i odrobiną cierpliwości) może spróbować swoich sił w tworzeniu filtrów.
Narzędzia i wskazówki dotyczące tworzenia są bardziej dostępne niż jeszcze kilka lat temu. Kuzlin mówi: „Teraz jest o wiele łatwiej rozpocząć i wprowadzić swoją sztukę na tę platformę AR”. Masy ludzi już teraz kręcą i edytują filmy dla TikTok. Chociaż bariera wejścia jest wyższa dla AR, firma jest zainwestowana w proliferację Effect House i posiadanie większej liczby użytkowników, którzy tworzą filtry.
W zeszłym roku TikTok udostępnił aplikację deweloperom, aby mogli ją wstępnie przetestować. Następnie firma udostępniła Effect House dla ogółu społeczeństwa w kwietniu 2022 roku. Podczas gdy najpierw był oferowany na masOS, Effect House jest teraz dostępny również dla użytkowników Windows.
Aby rozpocząć, pobierz Effect House na swój komputer i zaloguj się na swoje konto TikTok (lub utwórz nowe). Otwórz oprogramowanie i kliknij na Templates, aby zobaczyć kilka projektów samouczków, które pozwolą Ci się rozruszać. Niezależnie od tego, czy chcesz zacząć od maski twarzy 3D, trackera głowy, czy efektu gestów dłoni, kliknij na to, co Cię interesuje, a zasoby zostaną automatycznie pobrane.
To jest prawdopodobnie moment, w którym zaczniesz czuć się przytłoczony, więc nie pozwól, aby twoje oczy zaszkliły się jeszcze. Gdy majstrujesz przy filtrze TikTok, układ Effect House dzieli się na pięć głównych sekcji. Hierarchia obejmuje oświetlenie filtra, kąt kamery, płaszczyzny i inne elementy. Klikając na dowolny z wymienionych tu elementów, podświetlisz go w Scenie. Sekcja Assets zawiera wszystkie twoje modele 3D i tekstury, a Preview pokazuje, jak twój filtr będzie wyglądał w ruchu. Możesz nawet użyć kamery internetowej, aby przetestować filtr na sobie podczas procesu tworzenia. Najbardziej przerażającą sekcją jest Visual Scripting, gdzie w zasadzie programujesz działania i reakcje efektu.
Oprogramowanie do tworzenia muzyki jest przydatne tylko wtedy, gdy wiesz, jak z niego korzystać. Strona Effect House w serwisie YouTube ma małą oglądalność, ale jej zawartość jest idealna dla wzrokowców. Obejrzyj filmy dotyczące rozpoczęcia pracy, tworzenia pierwszego efektu oraz skryptów wizualnych, aby lepiej zrozumieć cały proces. Bardziej lubisz czytać? Przewodnik dla początkujących po Effect House firmy TikTok to w zasadzie instrukcja obsługi z sekcjami odpowiadającymi na pytania ogólne i techniczne, samouczkami i słowniczkiem skryptów wizualnych. Masz palące pytanie lub chcesz nawiązać kontakt z szerszą społecznością twórców filtrów? Dołącz do oficjalnego Discorda.
Kim Alban jest projektantką produktów z Nowego Jorku, która pracuje dla Coursera i zajmuje się tworzeniem filtrów na boku. Jej strona TikTok jest wypełniona przystępnymi poradami na temat kreatywności AR i korzystania z Effect House. Zaleca otwarcie szablonów ćwiczeniowych i po prostu dostosowanie kolorów na początku. „To najłatwiejszy sposób na rozpoczęcie, personalizując go poprzez przełączanie kolorów” – mówi Alban. „Następnie, gdy chcesz dodać więcej rzeczy na nim, możesz użyć Photoshopa, ale darmową alternatywą jest Photopea”.
Mając już pobrane zasoby, możesz dostosować wszelkie dostarczone obrazy w oprogramowaniu do edycji zdjęć, aby uczynić je unikalnymi lub zastąpić je własnym obrazem. A co z tworzeniem modeli 3D? To trochę trudniejsze. Na szczęście Sketchfab, główna platforma do modelowania 3D należąca do Epic Games, umożliwia importowanie modeli bezpośrednio do Effect House.
Jak każda umiejętność rozwijana z czasem, Twój pierwszy filtr będzie bałaganem, który trudno wykonać. Filtry AR mogą stać się mniej pracochłonne, gdy lepiej poznasz proces ich tworzenia. Projektanci, z którymi rozmawiałem, wyznali, że wiele z ich najczęściej używanych filtrów powstało w ciągu jednego popołudnia.
Powiedzmy, że skończyłeś tworzyć efekt randomizera, który wyświetla, która postać z What We Do in the Shadows pasuje do Twojego klimatu (oczywiście Nandor), i jesteś gotowy, aby świat wszedł w interakcję z Twoim arcydziełem. Najpierw zapoznaj się z wytycznymi Effect House, aby upewnić się, że nie zostały złamane żadne zasady, takie jak przedstawianie narkotyków czy treści o charakterze seksualnym.
Następnie w Effect House w prawym górnym rogu znajduje się przycisk Submit. W ramach procesu zgłaszania wymagane jest podanie nazwy, miniatury, kategorii i filmu demonstracyjnego. Czasami nowe efekty są zatwierdzane do użytku w ciągu mniej niż tygodnia.
Różne efekty do różnych celów
Aby uzyskać więcej informacji na temat różnych typów AR, które możesz stworzyć, dotarłem do Arthura Bouffarda. Pracuje on dla agencji marketingowej w Holandii, która skupia się na filtrach Snapchata. Jego odtworzenie iPhone’a na TikTok początkowo przykuło moją uwagę. Niezależnie od tego, która to platforma, Bouffard uważa, że efekty mediów społecznościowych należą do trzech podstawowych kategorii: AR commerce, AR experiences i AR trends.
Implikacje związane z AR commerce są oczywiste. Możesz umieścić udawaną kanapę w swoim salonie i założyć parę cyfrowych okularów przeciwsłonecznych, zanim wyrzucisz pieniądze za rzeczywiste przedmioty. Doświadczenia AR są bardziej dogłębne, interaktywne i mogą być oparte na lokalizacji. Filtry trendów AR są bardziej uproszczone i często tworzone jako część większego żartu lub momentu kulturowego.
Oprócz społecznych zastosowań AR, Bouffarda fascynują także zastosowania pragmatyczne. Na przykład, karta komunikacji miejskiej może zostać wykorzystana do wyświetlenia mapy trasy. Mówi on: „Społeczne AR może zapewnić ci wiele wyświetleń i dużą ekspozycję, ale wtedy bardziej techniczne AR pozwala odkryć ciekawe narzędzia, a to zyskuje uznanie społeczności.”
Według Kuzlina, różne platformy są lepiej dostosowane do różnych typów filtrów, „Moim zdaniem, Instagram skłania się bardziej do filtrów piękności, Snapchat skłania się do czegoś bardziej zaawansowanego technicznie, a TikTok skłania się do zabawy i szaleństwa.” Podkreśla efemeryczną kulturę TikTok: „Ważne jest, aby wiedzieć, że trendy pojawiają się losowo i mogą trwać tydzień, dwa tygodnie, może kilka miesięcy. To naprawdę ważne, aby szybko dołączyć do trendów”.
Nawet ktoś z dobrze ugruntowaną niszą w społeczności AR znajduje konieczność pozostania elastycznym i dostosowania się do tego, czego chcą odbiorcy. Sophie Katirai to twórczyni z Kanady, która obecnie mieszka w Dubaju i tworzy filtry do makijażu. Jeden z nich sprzedała nawet Kylie Jenner. Katirai porównuje ciągle zmieniające się i cykliczne trendy w branży modowej do trendów, które widzi pojawiające się w filtrach AR.
Mówi: „Staram się być teraz bardziej naturalna, ponieważ nie chcę być niezrozumiana lub sprawić, że ktoś poczuje, że nie był wystarczająco piękny, więc potrzebuje tego filtra, aby zmienić swoją twarz.” Chociaż Katirai widzi bardziej naturalne efekty makijażu jako en vogue, segment jej bazy fanów tęskni za bardziej fantastycznymi filtrami do twarzy ze spodkowymi oczami i pulchnymi ustami.
Zakrzywiająca rzeczywistość, kopiująca przyszłość społecznego AR

Próbując swoich sił w tworzeniu filtrów, pamiętaj, że media społecznościowe są mimetyczne. Projektanci platform naśladują funkcje innych platform. Twórcy biorą od twórców, czasami w szkodliwy sposób. Projektanci, którzy tworzą popularne filtry AR, widzą, jak kopie i wariacje ich pracy rozprzestrzeniają się po wszystkich platformach. Nie daj się zaskoczyć, gdy jeden z Twoich filtrów wystartuje i natychmiast pojawią się jego kopie.
Mówiąc o swoich filtrach TikTok, Kuzlin mówi: „Po filtrze Krissed, odtworzyłem mój filtr Anny Wintour z jej charakterystyczną fryzurą i okularami.” Efekt ten stworzył najpierw dla Instagrama. Kuzlin uważa, że ktoś wewnętrzny w TikTok zauważył szerokie zastosowanie filtra i stworzył filtr Pixie Shades dla swojej platformy. Po odkryciu podobnego filtra, poczuł się zachęcony do przesłania swojej iteracji do TikTok. Efekt ANNA Kuzlina znajduje się obecnie w ponad 110 000 filmów; efekt Pixie Shades TikTok znajduje się obecnie w ponad 180 000 filmów. (Pełne ujawnienie: Anna Wintour jest globalną redaktorką Condé Nast, spółki matki WIRED).
Kto ma prawo do reprezentowania prawdziwych ludzi i fizycznych obiektów w AR? Sensowne jest pozwolenie każdemu na dodanie modelu 3D kartonowego pudełka do swojego unikalnego efektu w mediach społecznościowych, ale co jeśli pudełko będzie wyglądać tak, jakby zawierało nieuchwytne PS5? Ponieważ nasze syntetyczne rzeczywistości nadal rozpuszczają granicę między fizycznymi i cyfrowymi, pojawiają się bardziej skomplikowane pytania dotyczące naszego związku z AR. Prosty filtr, który tworzysz dla TikTok, ma potencjał, by zmienić ludzkie postrzeganie tego, co rzeczywiste.
Jeśli chodzi o makijaż i inne filtry upiększające, Katirai uważa, że pozytywna przyszłość efektów społecznych może pozwolić na bardziej szczegółową personalizację po stronie użytkownika. „Myślę, że przyszłością może być danie ludziom elastyczności, aby zdecydować, co chcą, aby filtr zrobił” – mówi.
Chociaż nacisk na naukę umiejętności AR nie jest jeszcze tak wszechobecny, jak mantra branży technologicznej „learn to code”, warta uwagi umiejętność może być świetnym twórczym ujściem dla początkujących i przedsięwzięciem przynoszącym pieniądze dla bardziej doświadczonych. Naginaj rzeczywistość do swojej wizji, a następnie zobacz, kto zdecyduje się podążać za nią i jakie poprawki wprowadzi po drodze.